úterý 11. dubna 2017

Vítězslav Nezval - Básník v množném čísle

výbor básní uspořádán a sestaven Karlem Sýsem
Na básnickou sbírku vcelku vypasená kniha, která mi dělala společnost při obědech. Leč Nezval zdá se býti mému srdci přeci jen maličko vzdálenější, možná i ta sbírka je taková různá hlavně kvůli různým obdobím a sbírkám, ze kterých bylo čerpáno. Ani se mi nechce více rozepisovat, a hodím sem jen to, co mě zaujalo.

úryvek z Historie šesti prázdných domů
...
A nikdy jsem již nepřilnul k žádnému domu
Nikdy jsem už nepřilnul k žádné ženě
Pátá milenka
Proč právě pátá
Vím to jistě
Mé tělo je probodáno pěti hřeby
Stigmatizovalas mě navždycky
Nemám již odvahu vzdát se lásce
Stigmata krvácejí láska je tu a já ji necítím
To je historie pátého prázdného domu

K šestému jsem nikdy nepřilnul alespoň tak říkám
      a je to lež
Neboť nakonec přilnem i k tisící a prvé ženě
Těch tisíc to je naše minulost
...


Krajina
Mezi jahodami v lese
je atlasový divan
Nad ním se třese'
a zpívá skřivan

Na té louce je španělská stěna
a na otomanu v dolíčku
spí nahá žena
a na prsou má rosničku

Rosnička zpívá
pomněnky se krčí
dáma spí a zívá
Zvolna prší

Žádné komentáře:

Okomentovat